Nothing's Over !!.
"

N O T H I N G'S O V E R


Annyeonghaseyo


Welcome to my land! Aff, 20+. Counting days for graduation and part time blogger. This blog is based in Malaysia. Already engaged with Mr.Nadin Ahmad♥.
Any inquiry / gift / review can email me at affrienazubil94@gmail.com



Tagboard

Bloglist

Credits
Template : Arrien Inspirit
Big Help : K I M
Nice View:Google Chrome
Owner: AFF


TIPS MENABUNG BAGI FRESH GRADUATE
Saturday, 26 May 2018 • May 26, 2018 • 3 comments


Assalamualaikum and salam ramadhan readers! Okay hari ni aff nak share beberapa tips menabung bagi guys yang baru habis study or adik2 yang tengah study boleh jugak follow up tips ni untuk masa depan korang :) 
Bagi Fresh Graduate yang baru sahaja menamatkan pengajiannya, adik-adik boleh ambil tips-tips berguna ini untuk diaplikasikan dalam kehidupan.
.
Tips kewangan ini sangat berguna bagi adik-adik untuk memulakan kehidupan bekerja dari zero. Macam mana nak uruskn kewangan supaya adik-adik dapat bayar hutang, kukuhkan kewangan, dan tidak berlaku kebocoran wang tiap bulan.
.
Penting ilmu ni..
.
.
1. Cari pekerjaan yang dekat dengan tempat tinggal
Bagi adik-adik yang baru nak menapak dalam alam pekerjaan, seeloknya carilah pekerjaan yang dekat dengan tempat tinggal. Sekurang-kurangnya adik dah kurangkan kos untuk menyewa rumah atau bilik.
.
Kalau tinggal dengan parents, lagi bagus. Sebab kos untuk makan pun tak perlu difikirkan lagi. Balik rumah, mak dah masakkan.
Lagipun, kerja dekat dengan rumah ini dapat kurangkan kos perjalanan seperti minyak dan tol. Lagi-lagi zaman sekarang ni kos minyak dan tol dah semakin tinggi.
.
Kalau adik-adik dapat kerja, cepat-cepat semak kos perbelanjaan minyak dan tol pergi balik. Berapa kos perjalanan sehari dan kali dengan sebulan. Biar berbaloi dengan gaji.
.
.
2. Dapatkan kerja secepat mungkin
Kalau adik-adik dah habis belajar, cepat-cepat cari kerja sebab lagi lambat adik bekerja, lagi lambatlah adik nak kumpul pengalaman. Pengalaman ini penting sebab banyak syarikat nak tengok pengalaman kita kerja.
Tidak kisahlah kerja apa pun, asalkan kita bekerja dan gaji bersesuaian. Bagi awal-awal ni, jangan terlalu memilih nak gaji ribu-riban. Sebab adik-adik kan fresh graduate, pengalaman tak ada lagi. Susah nak dapat kerja yang offer gaji lebih baik. Jadi kerja saja dulu untuk timba pengalaman.
.
Lagi satu, kalau adik lambat kerja, lambatlah kumpul caruman KWSP. Lambat kumpul, dah tua nanti tak banyak sangat lah simpanan untuk pencen. Sebab itu adik-adik tak boleh memilih kerja. Kerja sahaja.
.
.
3. Jangan beli kereta baru dahulu
Seeloknya, adik-adik jangan sibuk dan gatal tangan nak beli kereta baru. Walaupun gaji adik mungkin dikatakan mampu untuk beli kereta, tapi sabar dulu.
.
Sebab apa? Sebab tips kewangan ini untuk kukuhkan kewangan adik-adik. Naik sahaja motor pergi kerja. Lagi jimat kos minyak dan tol. Tambah-tambah kalau pagi-pagi jalan jem, senang nak cilok dengan motor.
.
Tapi, kalau adik-adik rasa bahaya naik motor, boleh pakai kereta parents dulu. Minta parents hantarkan ke, tumpang kawan sekerja ke, atau naik pengangkutan awam.
.
“Jadi bila waktu sesuai untuk beli kereta?”
Bila adik-adik dah kerja lebih 2 tahun, waktu tu kewangan adik pun dah kukuh dan adik-adik dah boleh mula untuk beli kenderaan.
.
.
4. Belajar buat bisnes
Zaman sekarang ni zaman teknologi sehinggakan telefon bimbit (handphone) tidak boleh renggang dari tangan.
Sebab apa?
Sebab zaman sekarang ni, dari smartphone je dah boleh buat duit. Jadi, adik-adik boleh belajar buat bisnes kecil-kecilan dengan menggunakan segala teknologi terkini ini.
.
Kalau rasa tak tahu nak buat bisnes apa, boleh jadi dropship kepada mana-mana produk. Pilih lah produk yang murah dan laris dijual.
.
Sekurang-kurangnya adik-adik boleh tambah income dengan mudah sahaja. Daripada adik bazirkan masa scroll ig dan fb, Whats app We chat sana sini.
Betul tak?
.
.
5. Buat anggaran perbelanjaan
Kenapa penting untuk buat anggaran perbelanjaan ni?
.
Benda ni penting sebab ia boleh kawal dan aturkan kewangan adik-adik.
.
Dengan membuat anggaran perbelanjaan, adik-adik akan tahu ke mana sahaja wang adik-adik akan disalurkan. Sekurang-kurangnya duit gaji adik tak habis macam tu sahaja sebab dah ada anggaran perbelanjaan.
.
Kira siap-siap dari gaji adik-adik berapa banyak untuk bagi ibu bapa, simpanan, PTPTN, kos makan, kos minyak, dan lain-lain.
.
Kalau adik-adik ada nak beli barang untuk diri sendiri, pun boleh masukkan berapa bajet untuk dibelanjakan. Sebab kalau adik tak buat bajet, semua barang adik sapu, tahu-tahu gaji adik habis.
.
Sebab tu pentingnya buat anggaran perbelanjaan setiap bulan.
.
.
6. Rancang simpanan duit
Simpanan duit sangat penting untuk adik-adik bagi menjamin masa depan yang lebih baik. Simpanan yang macam mana perlu adik-adik menyimpan?
.
Pertamanya, adik-adik boleh buat simpanan tetap seperti saham ASB yang memberikan adik-adik dividen setiap tahun. Yang paling best, adik-adik buat simpanan untuk RM10,000 selama 5 tahun dan bayar RM200 setiap bulan. Setiap tahun, adik dapat dividen untuk RM10,000 nya simpanan.
.
Selain itu, adik-adik pun boleh buat simpanan dalam Tabung Haji sebab dengan simpanan dalam Tabung Haji baru lah adik-adik tak boleh nak keluarkan duit dengan mudah.
.
Kalau adik-adik simpan dalam bank biasa, mudah-mudah saja adik keluarkan balik duit simpanan adik tu samada melalui ATM atau oline banking sahaja. Betul tak?
.
Adik-adik juga boleh buat simpanan secara tak sengaja. Macam mana tu ye?
.
Simpanan tak sengaja adalah duit baki yang adik ada lebihan beli barang atau makan seperti RM5 adik campakkan dalam tabung. Ada sahaja RM5 terus campak tabung.
.
Dengan menyimpan secara konsisten, cukup bulan, adik kumpul semua duit tabung tu dan masukkan dalam Tabung Haji atau ASB. Simpan terus. Cara macam ni pun turut membantu tau.
.
Dan akhir sekali, adik kena buat simpanan untuk kecemasan. Sebab kita tak tahu kan, tup-tup adik terdesak nak pakai duit nak servis motor ke, pergi klinik ke, atau lain-lain. Sekurang-kurangnya adik dah ada simpanan untuk kecemasan.
.
.
7. Kurangkan hutang PTPTN
PTPTN ini lah yang selalu menghantui adik-adik Fresh Garduate. Lagi-lagi kalau adik tak dapat first class untuk membolehkan adik memohon pengecualian pembayaran balik PTPTN tu.
.
Jadi, bagaimana caranya untuk adik-adik nak kurangkan hutang PTPTN ni?
.
Macam ni, tahukah adik-adik yang selepas sahaja adik tamatkan pengajian, adik mempunyai tempoh 6 bulan free-interest untuk PTPTN?
.
Maksudnya di sini, selepas 6 bulan adik-adik tamat belajar, baru pihak PTPTN mula mengira jumlah ujrah yang perlu adik bayar setiap bulan. Sebelum tu, tiada ujrah dikenakan lagi.
.
Oleh itu, dalam masa tempoh 6 bulan free-interest ini lah adik-adik bayar hutang PTPTN adik untuk kurangkan jumlah ujrah yang perlu ditanggung setiap bulan nanti.
.
Katakanlah adik pinjam RM22,750 dari PTPTN. Adik bayar hutang PTPTN sebanyak RM250 setiap bulan untuk 6 bulan pertama tu. Kiranya adik dah kurangkan hutang PTPTN adik kepada RM21,250.00.
.
Pengiraannya adik boleh lihat seperti di bawah ini:
Sekiranya adik tidak kurangkan hutang PTPTN semasa tempoh 6 bulan free-interest
Jumlah Ujrah : RM22,750 X 1% = RM227.50 /setahun
Jumlah yang perlu dibayar tiap bulan sehingga habis hutang : RM18.96
.
Tapi kalau adik kurangkan hutang RM1,500 (RM250 X 6 bulan)
Jumlah Ujrah : RM21,250 X 1% = RM212.50 /setahun
Jumlah yang perlu dibayar tiap bulan sehingga habis hutang : RM17.71
.
Lagi banyak adik-adik bayar hutang PTPTN semasa tempoh ni, semakin kuranglah kos ujrah yang adik perlu bayar setiap bulan.
.
.

8. Jangan ambil kad kredit
Peringatan yang sangat keras. Jangan sekali-kali adik-adik ambil kad kredit. Mungkin dia membantu adik-adik hidup bergaya, tapi kalau tak kena gaya, adik boleh muflis dalam usia muda.
.
Lagi-lagi selepas adik graduate, kewangan adik tak kukuh. Mungkin akan ada bulan-bulan yang adik tak mampu nak bayar hutang kad kredit. Benda ini akan mengganggu sewaktu adik nak minta loan bank.
.
Bila pihak bank lihat adik tak mampu nak konsisten bayar hutang kad kredit, adik-adik rasa pihak bank nak luluskan loan adik ke?
.
Sebab itu seeloknya adik jangan ambil kad kredit. Semua ini perlu untuk adik kukuhkan kewangan dahulu. Sebab nak menapak dalam alam pekerjaan ni bukan mudah. Macam-macam perkara adik kena hadap. Belum lagi yang berhenti kerja dan tukar kerja lagi.
.
.
9. Tambah ilmu baru
Bagi adik-adik fresh graduate yang belum kerja, adik-adik boleh tambahkan ilmu tentang perancangan kewangan supaya bila bekerja nanti tidak berlaku kebocoran wang.
.
Almaklumlah sekarang ni makin ramai anak muda yang bankrap dan muflis sebab salah percaturan dalam kewangan. Tambah-tambah lagi yang tiada ilmu tentang macam mana nak uruskan kewangan dengan betul.
.
Macam mana nak tambahkan ilmu kewangan ni?
.
Sekarang ni, macam-macam cara ada. Kalau adik tak boleh nak beli buku tentang rancang kewangan, cari saja dekat google. Pak cik google banyak jawapannya.
.
Kalau adik rasa tak faham dengan pembacaan dari google, adik pun boleh pergi ke pejabat AKPK untuk dapatkan cara pengurusan kewangan yang betul.
.
Dan tak rugi langsung untuk adik-adik tahu teknik pengurusan kewangan yang betul. Sebab ilmu ini akan menjamin masa depan adik menjadi lebih baik.
.
Bukan itu sahaja, malah pengurusan kewangan adik lebih teratur. Kalau adik boleh uruskan kewangan dengan sistematik, tak mustahil adik boleh teruskan hidup dengan selesanya.
.
Bahkan, pihak bank pun berminat untuk meluluskan loan adik-adik bila nampak kewangan adik yang teratur.
.


cc: AkademiJL

3 Inspirit (s) | Comment Here Inspirit (s)
Alhamdulillah, Ramadhan Ya Karim
Saturday, 19 May 2018 • May 19, 2018 • 5 comments



Marhaban Ya Ramadhan, Marhaban Ya Ramadhan. Alhamdulillah, terima kasih Ya Allah kerana diri ini diberikan kesihatan yang baik dan dipanjangkan umur untuk merasai serta menghayati ramadan pada tahun ini. Tahun ni aff berpuasa di Petaling Jaya memandangkan selepas aff internship di sini haritu selama 4 bulan, aff dapat sambung kerja di sini. Alhamdulillah :)

Agak sedih tahun ni sebab tak dapat berpuasa bersama dengan family di Terengganu tapi takpe aff memujuk diri demi mencari rezeki. Masa study dulu aff sudah merasai ramadhan di bumi Johor so now aff dapat rasa suasana di sini pulak. Seronok dengar bunyi kanak2 main mercun dengan riuh rendah, solat terawih dengan penduduk di sini. Teringat di kampung. Alahai T_T

Tahun ni jugak aff tak dapat raikan ramadhan dengan seorang insan yang aff kasih sangat iaitu tokwan. Bulan depan genap setahun arwah tokwan pergi. Aff doakan arwah tokwan sentiasa dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman. Ameen.

Harini sudah masuk hari ketiga kita berpuasa. Subhanallah cepatnya masa berlalu. So di bulan mulia ni aff nak share beberapa amalan sunat yang boleh kita amalkan :D

  1. Solat terawih
  • Solat terawih adalah solat sunat yang hanya dilakukan di bulan Ramadhan dan rugi sekiranya kita mengabaikan solat terawih. Kita boleh melakukan solat terawih di masjid atau bersendirian di rumah. Jadi, kita tidak ada alasan untuk mengelak daripada solat terawih.
  1. Menyegerakan berbuka puasa apabila masuk waktu berbuka
  • Sebaik sahaja azan Maghrib berkumandang, segerakan berbuka puasa. Tidak kisah sekiranya kita ingin berbuka dengan kurma dan air kemudian solat Maghrib ataupun berbuka puasa dengan makanan berat tetapi jangan sampai berlebihan dan menyusahkan kita untuk solat maghrib dan solat terawih.
  • “Manusia itu selalu dalam kebaikan selama mana mereka segera berbuka puasa.” (HR Bukhari dan Muslim)
  1. Melaksanakan makan sahur dan melewatkannya
  • Ramai yang memandang enteng tentang sahur kerana tidak ramai yang tahu tentang keberkatan sahur. Pada waktu sahur memudahkan kita untuk qiamullail dan membaca Al-Quran pada ketika di bulan yang lain kita sedang lena dibuai mimpi.
  • “Bersahurlah kalian, kerana pada sahur itu ada berkatnya.” (HR Bukhari dan Muslim)
  • “Kelebihan puasa kami dan puasa ahli kitab adalah adanya sahur.” (HR Muslim)
  1. I’tikaf
  • I’tikaf adalah berdiam diri di masjid dengan niat untuk beribadat kepada Allah. Rebutlah peluang untuk datang ke masjid pada bulan Ramadhan kerana masjid adalah tempat untuk mendapat hidayah. Mereka yang ke masjid adalah mereka yang punya iman dalam hatinya kerana ketahuilah masjid adalah tempat yang paling berat untuk dikunjungi walaupun jarak hanya sejengkal.
  1. Membaca Al-Quran
  • Bulan Ramadhan adalah bulan Al-Quran diturunkan. Gunakan kesempatan Ramadhan untuk membaca dan memahami Al-Quran sampai khatam. Bersihkan hati kita dengan menghafaz ayat-ayat suci Al-Quran walaupun hanya 1 juzuk. Pastikan kita meletakkan target yang spesifik untuk Ramadhan.
  1. Bersedekah
  • Banyakkan bersedekah pada bulan Ramadhan kerana pahala yang Allah janjikan berlipat kali ganda. Tidak kisah akan bilangan atau bentuk apa pun yang kita sedekahkan kerana Allah menilai hati dan keikhlasan kita ketika bersedekah. Ikutlah kemampuan kita.
  1. Memperbanyakkan doa
  • Doa adalah senjata kita umat Islam. Perbanyakkan doa kerana Allah pasti akan mengabulkan doa setiap hambaNya. Tambah-tambah doa sebelum kita berbuka dan juga doa ketika tahajud.
  1. Melakukan umrah
  • Pahala menunaikan umrah pada bulan Ramadhan sangat besar pahalanya dan berlipat kali ganda. Bayangkan pahala ketika solat di Masjidil Haram 100000 pahala berbanding tempat lain apatah lagi ketika bulan Ramadhan. Jangan lepaskan peluang bagi mereka yang berkemampuan.
  • “Apabila datang bulan Ramadhan, hendaklah ia melakukan umrah, kerana nilainya setara dengan haji bersama Rasulullah.” (HR Bukhari dan Muslim)
  1. Memberi makan orang yang berbuka
  • Berkongsi rezeki ketika berbuka puasa supaya kita sama-sama dapat berbuka puasa dalam keadaan yang gembira dan dalam kenikmatan dalam berbuka puasa. Di samping itu, salah satu cara untuk kita merapatkan silaturrahim antara saudara seislam. Berkongsi makan dengan keluarga besar, kawan-kawan dan juga jiran sekampung pun boleh.
  1. Mencari lailatul qadar
  • Dalam bulan Ramadhan terdapat satu malam yang sangat special… malam yang lebih baik daripada seribu bulan iaitu Lailatul Qadar. Rasulullah sangat menjaga sepuluh malam terakhir demi mendapatkan Lailatul Qadar. Dengan itu, Rasulullah menyuruh kita mencari Lailatul Qadar dalam malam-malam ganjil sepuluh malam terakhir Ramadhan. Jangan lepaskan peluang kita untuk mencari Lailatul Qadar.


Itu adalah antara 10 amalan sunat yang dapat aff kongsikan. Marilah kita sama-sama menghidupkan Ramadhan supaya Ramadhan kita kali ini lebih baik daripada yang sebelumnya, inshaAllah. Fokus utama kita adalah niat kerana ALLAH untuk semua ibadah yang kita lakukan.





5 Inspirit (s) | Comment Here Inspirit (s)
Manisnya Ujian :)
Thursday, 15 March 2018 • March 15, 2018 • 6 comments




Jawab 1 : QS Al Mulk ayat 2
"Maha Suci Allah Yang di tangan-Nyalah segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu, yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia MENGUJI kamu, siapa di antara kamu yang LEBIH BAIK PERBUATANNYA. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun."

Jawab: QS. Al-Ankabut ayat 2-3
“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka DIBIARKAN (saja) mengatakan: "Kami telah BERIMAN", sedang mereka tidak DIUJIi lagi?
Dan sesungguhnya kami TELAH MENGUJI orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang BENAR dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang DUSTA.”






Jawab: QS. Al-Baqarah ayat 286

"Allah tidak membebani seseorang melainkan SESUAI DENGAN KESANGGUPANNYA. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdo`a): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma`aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir".







Jawab 1: QS. Al-Imran ayat 200
” Hai orang-orang yang beriman, BERSABARLAH kamu dan KUATKANLAH KESABARANMU dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan BERTAKWALAH kepada Allah, supaya kamu beruntung.”

“…dan orang-orang yang bersabar dalam kesulitan, penderitaan dan dalam peperangan. Mereka itulah orang-orang yang benar imannya dan mereka itulah orang-orang yang bertaqwa.” (Al-Baqarah: 177)

“Dan Allah mencintai orang-orang yang sabar.” (Ali Imran: 146)

“Dan bersabarlah kamu, karena sesungguhnya Allah itu beserta orang-orang yang sabar.” (Al-Anfal: 46)

Jawab 2 : QS. Al-Baqarah ayat 45
“Jadikanlah SABAR dan SHALAT sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang KHUSYU'.”

Jawab 3 : QS Ath-Thalaq ayat 2-4
" Barangsiapa yang BERTAKWA kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya JALAN KELUAR. Dan memberinya RIZKIi dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang BERTAWAKKAL kepada Allah niscaya Allah akan MENCUKUPKAN (keperluan) nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu."

"Dan barangsiapa yang BERTAKWA kepada Allah niscaya Allah menjadikan baginya KEMUDAHAN dalam urusannya."




Jawab : QS Ar Ra'd ayat 23-24

"... (yaitu) surga `Adn yang mereka masuk ke dalamnya bersama-sama dengan orang-orang yang saleh dari bapak-bapaknya, isteri-isterinya dan anak cucunya, sedang malaikat-malaikat masuk ke tempat-tempat mereka dari semua pintu; (sambil mengucapkan): "Salamun `alaikum bima shabartum" (KESELAMATAN BUAT KAMU DISEBABKAN KESABARANMU). Maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu."







Jawab 1 : QS Al Fatihah ayat 5
"HANYA kepada Engkaulah kami MENYEMBAH dan HANYA kepada Engkaulah kami MOHON PERTOLONGAN."

Jawab 2 : QS. Attaubah ayat 129
“CUKUPLAH Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. HANYA kepada-Nya aku BERTAWAKKAL dan Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arsy yang agung."







Jawab : QS. Yusuf ayat 87
”dan JANGANLAH kamu BERPUTUS ASA dari RAHMAT Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang KAFIR."



6 Inspirit (s) | Comment Here Inspirit (s)